19. 10. 2023
Crowdfunding je jedním z moderních způsobů investování, i když je známý spíše jako způsob financování začínajících podniků. Zajímali se o něj drobní podnikatelé, kteří chtěli tímto způsobem získat investory nebo finance na projekty. Slovo crowdfunding se však stále častěji používá i v souvislosti s investováním.
Myšlenkou crowdfundingu, jak naznačuje překlad do češtiny, je sdružit lidi s penězi, aby investovali do projektů nebo startupů. Pro malé podnikatele nebo začínající firmy, které potřebují finanční prostředky, je crowdfunding často jedinou cestou. Crowdfunding se začíná překlápět ze svého pojetí příležitosti k získání peněz na investiční příležitost, resp. alternativní možnost příjmu pro investory.
Záleží však na typu kampaně, která může být buď dárcovská, kdy přispěvatel nebo investor neočekává návratnost, a jedná se většinou o charitativní projekty nebo sbírky. Kampaně, které jsou založeny na odměně, fungují na základě finanční podpory investora vlastníkovi projektu, který po úspěšné realizaci zašle poděkování v podobě odměny. Posledním typem kampaní jsou ty, kdy vlastník projektu nabízí investorovi podíl na zisku. Pokud je tedy projekt úspěšný a generuje zisk, může se pro investora stát zajímavou investiční příležitostí.
Mezi takové příležitosti patří crowdfunding nemovitostí, který se začíná těšit rostoucímu zájmu investorů. Jedná se totiž o dlouhodobější, stabilnější a méně rizikový způsob budování bohatství. Tato investiční příležitost je vhodná i pro ty, kteří si nechtějí brát hypotéku a zároveň chtějí investovat v řádu stovek až tisíců eur ročně. Při crowdfundingu nemovitostí je vlastníkem kampaně developer, který tímto způsobem financuje realizaci projektu. V podstatě se jedná o výhodný "obchod" mezi oběma stranami, protože developer může rychle financovat projekt bez dalšího úvěru a investoři si mohou později rozdělit část zisku.
Pokud se rozhodujete, kam investovat, dobrou volbou je investice do nájemních bytů, které pak mohou generovat určitou formu dlouhodobého a stabilního příjmu. Před investicí do crowdfundingu nemovitostí je však třeba zvážit řadu faktorů.
Před investicí je však nutné prověřit zajištění investice a je důležité, aby za dluh ručila osoba, která je schopna závazky v případě neúspěchu projektu splatit; riziko se zvyšuje, pokud je zástava tvořena pouze pozemkem nebo samotnou nemovitostí. V případě neúspěchu projektu jsou prostředky z prodeje nemovitosti použity na splacení bankovního úvěru, pokud něco zbude, je to rozděleno investorům.
Dalším faktorem je LTV (loan to value) neboli poměr hodnoty "úvěru" k hodnotě projektu, přičemž čím více hodnota nemovitosti převyšuje hodnotu úvěru, tím lépe. Při investování do nemovitostí se doporučuje, aby tato hodnota činila až 65 %.
Důležitým faktorem je jistě i lokalita, kde se developerský projekt nachází, a také současná fáze projektu.
Pokud o této formě investice uvažujete, je jistě vhodné poradit se s finančním poradcem nebo odborníkem na danou problematiku, který vás navede a doporučí nejvhodnější řešení.
Autor: Zuzana Kroupová
Proč vznikly tyto stránky?
Prodejem nemovitostí se zabývám již přes 10
let a mám za sebou stovky zobchodovaných
nemovitostí, ale také jsem při své práci setkala s
majiteli a jejich příběhy, kteří sami sebe, špatně
nastavenou strategií, prezentací, nebo komunikací
při prodeji ,,okradli", o desítky, či stovky tisíc!
Skvěle zvládnutá prezentace nemovitosti, vám v
dnešní době ,,webové" může u prodeje slušně
vydělat, na druhou stranu ,,odfláknutá" slušně
prodělat ...
A jak tedy na to, aby jste byli mezi těmi, kteří při
prodeji dosáhnou nejvyššího možného zisku??
Všechny důležité body jak na to, popisuji ve svém
e-booku, který si zde můžete stáhnout zcela
zdarma!
Věřím, že vám tyto informace při prodeji pomohou
a zvolíte si tu správnou cestu, která vás nepřipraví
o desítky, či stovky tisíc.
Zajímá Vás cokoliv dalšího, potřebujete zdarma
například určit kupní cenu vaší nemovitosti?
Neváhejte mě kontaktovat na níže uvedeném
e-mailu, případně telefonním čísle.
Ráda Vám odpovím na jakýkoliv dotaz, týkající se
prodeje nemovitosti, ať už se jedná o tipy pro
přípravu nemovitosti před focením, nastavení
strategie prodeje, nebo právní radu.
Jsem vám k dispozici jak na uvedeném telefonu, e-mailu,
mohu také za Vámi přijet, případně můžeme základní
informace a dotazy probrat při konferenčním hovoru.
Těším se na vaše dotazy, případně na naši spolupráci.