29. 8. 2018
Říká se, že nákup nemovitostí je jednou z nejlepších investic. Kromě samotné hodnoty nemovitého majetku, kterou lze ještě zvyšovat chytrými stavebními zásahy a úpravami, je výhodou možnost zhodnocovat investici průběžně, pomocí pronájmu. Zatímco v současnosti je trendem pronajímat byty a domy krátkodobě přes různé webové portály, ekonomové se zastávají spíše dlouhodobého pronájmu.
S rostoucím turistickým ruchem a všudypřítomným internetem se zvyšuje také počet krátkodobě pronajímaných bytů. Nejčastěji se pro pronajímání používá celosvětová platforma Airbnb. Ačkoli je vidina rychlého výdělku lákavá, experti jsou z dlouhodobého hlediska opatrnější.
Ne každá lokalita se hodí pro pronájem zahraničním turistům
Výhodnost a možnost pronájmu cestovatelům závisí například na regionu. Oblastí vytěžovaných zahraničními turisty u nás zase není tolik. Pronajímání našincům už se pak vzhledem ke konkurenci a finančním možnostem nemusí tolik vyplatit. Byty v atraktivních lokalitách mohou být zase náročnější na průběžné náklady na provoz.
Český statistický úřad uvádí, že například v Praze stráví zahraniční turista v průměru 2-3 noci. Plné vytížení bytu je i při sebelepší propagaci velice obtížné, ne-li nemožné. Je pak potřeba si spočítat, nakolik se takový krátkodobý pronájem vyplatí.
Pozor na přidružené náklady a celkové nároky na péči
Samotné pronajímání navíc vyžaduje poměrně velké úsilí a generuje nemalé množství vedlejších nákladů. Abyste mohli konkurovat ostatním nabídkám, je třeba pronajímání bytu věnovat spoustu vlastního času, vše dobře organizovat a investovat do propagace.
Nabídka vystavená na internetu musí mít prezentační potenciál a splňovat řadu podmínek stanovených webovou službou. Už to je samo o sobě investice, i když nejdříve jednorázová. Vše dobře nafotit, založit si osobní profil, nastavit správně pravidla, pravdivě a zároveň atraktivně místo představit. Ale také svými kanály informaci úspěšně šířit.
To, jak se o své nájemníky budete starat, se později projeví na hodnocení spokojenosti a vrátí se v dalším zájmu o nemovitost. Půjde o péči o byt samotný, úklid a funkčnost příslušenství, vyprané povlečení a ručníky, dostupnost hygienických potřeb, nádobí, ale také hýčkání hostů drobnými pozornostmi. Samozřejmostí je předávání a přebírání klíčů a komunikace s hosty, z větší části cizojazyčná.
Nevyhýbejte se placení daně ze zisku
Při pronajímání nemovitosti se na osobu, která vykazuje zisk, samozřejmě vztahuje povinnost platit z výdělku daň. Česká finanční správa už avizovala, že se zaměří na ty, kdo se placení této daně doposud vyhýbali.
Dalším finančním závazkem je turistická daň placená úřadům v dané lokalitě. Také tu se někteří snaží ignorovat, ale pozdější postihy za takovou strategii určitě nestojí.
Dlouhodobý pronájem je pro investici vhodnější
Rýžování skrze krátkodobé pronájmy hostům ze zahraničí se bohužel negativně promítá do cen nemovitostí. Ačkoli to pro majitele nemovitostí může být na první pohled dobrá zpráva, udržování vysoké cenové hladiny touto cestou je pouze uměle vyvolané a nesvědčí o skutečné hodnotě bytu. Úřady v mnoha městech proto už zavádějí regulace takových pronájmů.
Dlouhodobé pronájmy mají celou řadu výhod. Není s nimi tolik starostí, alespoň ne v tak vysoké frekvenci. Dlouhodobě budovaný vztah s nájemníkem nejenže posiluje pouto vzájemné důvěry při správě bytu a vyrovnávání finančních závazků, ale rovněž předchází problémům s lidmi, žijícími v nejbližším okolí. Turisté mohou mít jiné priority, nežli vycházet dobře se sousedy, které oni sami uvidí možná jedinkrát v životě. S chováním hostů mohou souviset také hůře prokazatelné škody na majetku, které se postupně mohou nasčítat.
Výhodnost a vhodnost krátkodobého pronajímání v kontrastu s nalezením solidního nájemce je tedy třeba důkladně propočítat a zvážit.
Autor: Zuzana Kroupová
Proč vznikly tyto stránky?
Prodejem nemovitostí se zabývám již přes 10
let a mám za sebou stovky zobchodovaných
nemovitostí, ale také jsem při své práci setkala s
majiteli a jejich příběhy, kteří sami sebe, špatně
nastavenou strategií, prezentací, nebo komunikací
při prodeji ,,okradli", o desítky, či stovky tisíc!
Skvěle zvládnutá prezentace nemovitosti, vám v
dnešní době ,,webové" může u prodeje slušně
vydělat, na druhou stranu ,,odfláknutá" slušně
prodělat ...
A jak tedy na to, aby jste byli mezi těmi, kteří při
prodeji dosáhnou nejvyššího možného zisku??
Všechny důležité body jak na to, popisuji ve svém
e-booku, který si zde můžete stáhnout zcela
zdarma!
Věřím, že vám tyto informace při prodeji pomohou
a zvolíte si tu správnou cestu, která vás nepřipraví
o desítky, či stovky tisíc.
Zajímá Vás cokoliv dalšího, potřebujete zdarma
například určit kupní cenu vaší nemovitosti?
Neváhejte mě kontaktovat na níže uvedeném
e-mailu, případně telefonním čísle.
Ráda Vám odpovím na jakýkoliv dotaz, týkající se
prodeje nemovitosti, ať už se jedná o tipy pro
přípravu nemovitosti před focením, nastavení
strategie prodeje, nebo právní radu.
Jsem vám k dispozici jak na uvedeném telefonu, e-mailu,
mohu také za Vámi přijet, případně můžeme základní
informace a dotazy probrat při konferenčním hovoru.
Těším se na vaše dotazy, případně na naši spolupráci.