24. 3. 2014
Nový občanský zákoník ukládá e-shopům, aby vracely poštovné v případě, že zákazník v prvních 14 dnech odstoupí od kupní smlouvy. Některé e-shopy si povinnosti vykládají svérázně a peníze si nechávají. Přečtěte si, na co máte v případě vracení zboží zakoupeného přes internet nárok a co můžete od obchodu požadovat.
Redakce časopisu dTest prověřila obchodní podmínky a v některých případech našla kroky obcházející povinnost vrátit poštovné.
Koupíte-li si zboží ve svém oblíbeném e-shopu a poté zjistíte, že vám nevyhovuje, můžete jej do 14 dnů vrátit a požadovat zpět vše, co jste zaplatili, tedy i poštovné. Nová právní úprava říká, že náklady na dodání musejí být zákazníkovi vráceny jen do výše nejlevnějšího způsobu dopravy, který provozovatel e-shopu nabízí. Nejčastěji to bude obyčejné poštovné při platbě předem. Například výdaje za dopravu dražším kurýrem nám tedy prodávající nemusí vrátit v plné výši. Vyplatí nám pouze cenu obyčejného poštovného.
Nová právní úprava svádí ke svérázným výkladům. Zákoník hovoří o nákladech na dodání - a některé e-shopy za nejlevnější způsob považují vyzvednutí na pobočce. Takový výklad je obcházením zákona. Dodat znamená dopravit a odevzdat, nikoliv nechat ležet a čekat, stačí otevřít slovník. Zákazník má vždy právo na vrácení nejlevnějšího poštovného, které prodejci zaplatil. Princip nakupování na internetu spočívá v dopravování zboží, zákazník ze severní Moravy by asi příliš neocenil, že si zboží může vyzvednout zdarma na centrále v Praze. Takovéto obcházení zákona objevil dTest v obchodních podmínkách známého internetového obchodu alza.cz a e-shopu obchody24.cz.
Dalším trikem, jak nevrátit zákazníkovi všechny peníze, mohou být i různé servisní poplatky, které si obchod účtuje za uvedení zboží do původního stavu. Zákazník však odpovídá za snížení hodnoty zboží pouze v případě, že jej během 14 denní lhůty používá jinak než je nutné k jeho vyzkoušení. Účtovat paušální servisní poplatky tedy nezákonné a zákazník je platit nemusí.
dTest během průzkumu obchodních podmínek e-shopů zaznamenal i vstřícné kroky nad rámec zákonných povinností: Naše právníky mile překvapilo několik internetových obchodů, které lhůtu na odstoupení od smlouvy prodlužují na 30 dní.
zdroj: dTest
Autor: Zuzana Kroupová
Proč vznikly tyto stránky?
Prodejem nemovitostí se zabývám již přes 10
let a mám za sebou stovky zobchodovaných
nemovitostí, ale také jsem při své práci setkala s
majiteli a jejich příběhy, kteří sami sebe, špatně
nastavenou strategií, prezentací, nebo komunikací
při prodeji ,,okradli", o desítky, či stovky tisíc!
Skvěle zvládnutá prezentace nemovitosti, vám v
dnešní době ,,webové" může u prodeje slušně
vydělat, na druhou stranu ,,odfláknutá" slušně
prodělat ...
A jak tedy na to, aby jste byli mezi těmi, kteří při
prodeji dosáhnou nejvyššího možného zisku??
Všechny důležité body jak na to, popisuji ve svém
e-booku, který si zde můžete stáhnout zcela
zdarma!
Věřím, že vám tyto informace při prodeji pomohou
a zvolíte si tu správnou cestu, která vás nepřipraví
o desítky, či stovky tisíc.
Zajímá Vás cokoliv dalšího, potřebujete zdarma
například určit kupní cenu vaší nemovitosti?
Neváhejte mě kontaktovat na níže uvedeném
e-mailu, případně telefonním čísle.
Ráda Vám odpovím na jakýkoliv dotaz, týkající se
prodeje nemovitosti, ať už se jedná o tipy pro
přípravu nemovitosti před focením, nastavení
strategie prodeje, nebo právní radu.
Jsem vám k dispozici jak na uvedeném telefonu, e-mailu,
mohu také za Vámi přijet, případně můžeme základní
informace a dotazy probrat při konferenčním hovoru.
Těším se na vaše dotazy, případně na naši spolupráci.