5. 6. 2023
Při prodeji nemovitostí je třeba sledovat trendy na trhu nemovitostí. To ale neznamená porovnávat cenovky podobných bytů a domů v inzerci. Právě u nich se prodej nedaří, třeba i po několik měsíců. Relevantní údaje poskytují informace z katastru nemovitostí, pokles prodejů nemovitostí představuje oproti loňsku 30 % a zároveň dochází k výraznému zlevňování.
Sleva odradí
Ačkoliv se titulky neustále ohánějí vysokou poptávkou po nemovitostech, je zřejmé, že dochází ke zlevňování bytů a domů. Tempo prodejů značně zpomalilo. Inzerce se začínají mnohem více plnit a kupující mají z čeho vybírat. Proč tomu tak je? Protože prodávající doufají v prodej za vysokou cenu, která platila během minulého roku. Celková doba prodeje se neúměrně prodlužuje, nemovitosti zůstávají v nabídce už ne po týdny, ale po měsíce. Je nutné sáhnout ke slevě z kupní ceny, často i opakovaně.
Co působí dobře u spotřebního zboží a motivuje k nákupu, nepůsobí dobře u nemovitostí. Jakmile kupující narazí na byt nebo dům s klesající cenovkou, okamžitě mu v mysli rozbliká pomyslná červená kontrolka. Nemovitost se za inzerovanou cenu nedaří prodat, vidělo ji jistě už mnoho zájemců. Nikdo ji nekoupil, protože u nemovitosti je nějaký problém.
Známá skutečnost, která umí zkomplikovat nebo dokonce zmařit prodej u kvalitních nemovitostí.
Důležitost správně nastavené prodejní ceny znovu nabývá na významu.
Katastr nemovitostí zná pravdu
Dle údajů z katastru nemovitostí snadno zjistíte, že oproti loňskému roku došlo k poklesu v prodaných nemovitostech o 30 %. Větší propad v prodejích byl zaznamenám u rodinných domů, jak je zřejmé z níže uvedeného grafu.
K výraznému poklesu prodejů došlo i v případě bytů, zde je trend poklesu pozvolnější. Na změny a tendence trhu je třeba včas reagovat a neočekávat realizaci prodeje za cenu, která platila v loňském roce a rozhodně ne rychlostí, která byla enormní. Dravá poptávka se zklidňuje, to vede k delšímu a komplikovanějšímu prodeji za výrazně nižší cenu.
Vidíte, za kolik prodávají ostatní? Tak se nedívejte
Argument, že inzerce je plná domů a bytů k prodeji za stejné ceny, jako v loňském roce, je zcela lichá. Proč jsou tyto nemovitosti viditelné v inzerci? Protože se je nedaří prodat!
Statistiky hovoří zcela jasně, velké množství nabízených nemovitostí bylo před prodejem nutné zlevnit. Infografika ilustruje, že se oproti loňskému roku zlevnilo o 16 % nemovitostí více, je nutné ale zohlednit skutečnost, že v inzerci celkově narostl počet nabízených nemovitostí. Pokud promítneme do výpočtu celkový počet nemovitostí v nabídkách, zjistíme, že podíl zlevněných bytů je oproti loňskému roku téměř dvojnásobný.
U bytů představuje zlevnění v průměru 290 tisíc korun, částka se ale výrazně liší napříč jednotlivými kraji.
Rychlejšímu prodeji bytů a domů by mohlo pomoci avizované uvolnění pravidel pro poskytovaní hypotečních úvěrů, ty ale nepřinesou pokles úrokové míry, za kterou se hypotéky v současné době sjednávají.
Autor: Zuzana Kroupová
Proč vznikly tyto stránky?
Prodejem nemovitostí se zabývám již přes 10
let a mám za sebou stovky zobchodovaných
nemovitostí, ale také jsem při své práci setkala s
majiteli a jejich příběhy, kteří sami sebe, špatně
nastavenou strategií, prezentací, nebo komunikací
při prodeji ,,okradli", o desítky, či stovky tisíc!
Skvěle zvládnutá prezentace nemovitosti, vám v
dnešní době ,,webové" může u prodeje slušně
vydělat, na druhou stranu ,,odfláknutá" slušně
prodělat ...
A jak tedy na to, aby jste byli mezi těmi, kteří při
prodeji dosáhnou nejvyššího možného zisku??
Všechny důležité body jak na to, popisuji ve svém
e-booku, který si zde můžete stáhnout zcela
zdarma!
Věřím, že vám tyto informace při prodeji pomohou
a zvolíte si tu správnou cestu, která vás nepřipraví
o desítky, či stovky tisíc.
Zajímá Vás cokoliv dalšího, potřebujete zdarma
například určit kupní cenu vaší nemovitosti?
Neváhejte mě kontaktovat na níže uvedeném
e-mailu, případně telefonním čísle.
Ráda Vám odpovím na jakýkoliv dotaz, týkající se
prodeje nemovitosti, ať už se jedná o tipy pro
přípravu nemovitosti před focením, nastavení
strategie prodeje, nebo právní radu.
Jsem vám k dispozici jak na uvedeném telefonu, e-mailu,
mohu také za Vámi přijet, případně můžeme základní
informace a dotazy probrat při konferenčním hovoru.
Těším se na vaše dotazy, případně na naši spolupráci.