20. 1. 2019
První půlrok se nesl ve znamení pokračujícího zvyšování cen nemovitostí. Pokud jste chtěli dobře a rychle prodat, toto byl ten nejlepší čas. Nízké úrokové sazby a banky, které se ještě stále mezi sebou předbíhaly v nejvýhodnější nabídce hypotečních úvěrů. Prodávalo se a kupovalo stále dost nemovitostí, od jednopokojových bytů ve městě až po rozsáhlejší stavby na venkově. Někteří tuto možnost využili, i když nepotřebovali nutně řešit otázku bydlení a nakoupili nemovitosti „jen“ za účelem jejich dalšího pronájmu.
O realitní bublině se ale už jen nešeptalo. Rostla nám přímo před očima. Kdo mohl, vzal si ještě včas hypotéku za výhodných podmínek. V průběhu roku však do jejich udělování čím dále silněji začala mluvit Česká národní banka. Na podzim už na objemu uskutečněných objemů bylo jasně vidět, že:
1) jejich počet klesá s úměrně se zhoršujícími podmínkami;
2) miska vah u způsobu financování koupě nemovitosti se stále častěji překlápí z hypoték na financování z vlastních zdrojů, případně prodejem jiné nemovitosti.
Žadatelé o hypotéky, kteří dnes přijdou do banky, musí prokázat, že mají jednak vyšší příjmy, než jaké jim stačily před rokem, ale také musí mít dostatečný kapitál v hotovosti. Obvykle banka chce, aby zájemce měl 10 - 20 % kupní ceny z vlastních zdrojů, k tomu musíte připočítat daň z nabytí nemovitosti 4% a v některých regionech České republiky i provizi realitní kanceláři.
I tak ale stále můžete mezi inzeráty najít nemovitosti s přemrštěnou cenou. Stává se to většinou tehdy, když se samoprodejci neporadí s odborníky z oboru a rozhodnou se svépomocí určit prodejní cenu. Samozřejmě tu nejvyšší (ne)možnou.
Lidé, kteří čekají s řešením otázky bydlení, jsou tak dost často z vývoje zklamáni. Ceny nemovitostí jsou sice ustálenější, ale k žádnému výraznému zlevňování nedošlo, ani po opatřeních ČNB.
Přispívá k tomu jednak skutečnost, že poptávka stále výrazně převyšuje nabídku (zejména v okresech, kde vázne výstavba bytových domů), ale na druhou stranu také to, že mnoha prodávajícím zatím nedošlo, že možnosti kupujících již nejsou tak skvělé jako v předchozích dvou třech letech.
Naopak, předpověď analytiků, že horší dostupnost hypoték zvýší zájem o nájemní byty, se ukázala jako správná. Takže všichni, kteří před tím stihli zainvestovat do nemovitosti, dnes nemají problém s jejich pronájmem. Zvýšená poptávka po nájmech navíc způsobila mírný nárůst cen nájemních bytů. A tak se kruh uzavřel.
Tento trend pokračuje i po Novém roce. Co nám přinese „19-ka“? Neměla by být už tak bouřlivá a plná změn jako předcházející období. A protože lidé potřebují bydlet, kupovat i prodávat se bude i nadále. Pokud svou nemovitost odprezentujete na vysoké úrovni (kvalitní fotky, video, atd.), i nadále můžete výhodně prodávat.
Samozřejmě na to nejste sami. Stále se na mě můžete obrátit a já vám prodej zprostředkuji v nejrychlejším možném termínu, profesionálně od A do Z a pomohu stanovit reálnou prodejní cenu. Kontaktujte mě klidně ještě dnes.
Autor: Zuzana Kroupová
Proč vznikly tyto stránky?
Prodejem nemovitostí se zabývám již přes 10
let a mám za sebou stovky zobchodovaných
nemovitostí, ale také jsem při své práci setkala s
majiteli a jejich příběhy, kteří sami sebe, špatně
nastavenou strategií, prezentací, nebo komunikací
při prodeji ,,okradli", o desítky, či stovky tisíc!
Skvěle zvládnutá prezentace nemovitosti, vám v
dnešní době ,,webové" může u prodeje slušně
vydělat, na druhou stranu ,,odfláknutá" slušně
prodělat ...
A jak tedy na to, aby jste byli mezi těmi, kteří při
prodeji dosáhnou nejvyššího možného zisku??
Všechny důležité body jak na to, popisuji ve svém
e-booku, který si zde můžete stáhnout zcela
zdarma!
Věřím, že vám tyto informace při prodeji pomohou
a zvolíte si tu správnou cestu, která vás nepřipraví
o desítky, či stovky tisíc.
Zajímá Vás cokoliv dalšího, potřebujete zdarma
například určit kupní cenu vaší nemovitosti?
Neváhejte mě kontaktovat na níže uvedeném
e-mailu, případně telefonním čísle.
Ráda Vám odpovím na jakýkoliv dotaz, týkající se
prodeje nemovitosti, ať už se jedná o tipy pro
přípravu nemovitosti před focením, nastavení
strategie prodeje, nebo právní radu.
Jsem vám k dispozici jak na uvedeném telefonu, e-mailu,
mohu také za Vámi přijet, případně můžeme základní
informace a dotazy probrat při konferenčním hovoru.
Těším se na vaše dotazy, případně na naši spolupráci.